Voortgang implementatie GIA

Op 11 mei 2024 is de Europese verordening ‘Gigabit Infrastructure Act’ (GIA) in werking getreden.

De GIA vervangt de huidige Europese richtlijn ‘Kostenreductie breedband’.  Deze had het doel de kosten te verlagen van de aanleg van elektronische communicatienetwerken met hoge snelheid.

De GIA richt zich op netwerken met zeer hoge, te weten glasvezelkabels en 5G. Om aan de GIA te voldoen zijn er extra taken en werkzaamheden voor, met name gemeenten, ten opzichte van de huidige wettelijke verplichtingen.

In opdracht van het ministerie van Economische Zaken onderzoekt Cebeon samen met Kapabel wat de impact van de invoering van de GIA is op medeoverheden.

Er zijn per thema de veranderingen voor gemeenten door de invoering van de GIA beschreven. Het document dat medio januari is opgeleverd beschrijft eerst de huidige situatie (‘was’) en vervolgens de nieuwe situatie (‘wordt’). Hieronder is alleen de nieuwe situatie beschreven.

De thema’s zijn:

1. Toegang

2. Centraal informatiepunt (CIP) en ICT

3. Coördinatie civiele werken (m.b.t. graafwerkzaamheden)

4. Vergunningen en doorgangsrechten

5. Aanpassing Bbl m.b.t. fysieke binnenhuisinfrastructuur.

1. Toegang

Art. 3, Toegang tot publieke fysieke infrastructuur

Wordt:

  • Overheidsinstanties moeten ook medegebruik van hun publieke infrastructuur (dezelfde objecten als waarvoor nu het toestaan van medegebruik voor small cells geldt) toestaan voor grote antennes voor mobiele communicatie;
  • Het Rijk benoemt uitzonderingen in AMvB, die weigeringsgrond vormen: om architecturale, historische, religieuze redenen, of vanwege milieuwaarde en openbare veiligheid, defensie en gezondheid.
  • Reactietermijn korter: 1 maand

2. CIP (Centraal Informatiepunt) en ICT

Art. 4, CIP instellen (lokale verplichting) met informatie fysieke infrastructuur

Art. 12, Digitale instrumenten: CIP’en digitaal toegankelijk

Wordt:

  • Één centraal elektronisch informatiepunt/loket (nog uit te werken hoe dat eruit komt te zien). Er mogen verscheidene centrale informatiepunten zijn om toegang te geven tot informatie over fysieke infrastructuur, maar er moet wel één nationaal digitaal toegangspunt zijn dat voor toegang zorgt tot de CIP’s.
  • Termijn voor informatieverstrekking: maximaal 10 werkdagen na een verzoek (KLIC wijzigt niet, blijft maximaal 1 dag). Actualisering van informatie moet onmiddellijk beschikbaar wordt gesteld.
  • Minimale informatie die dient te worden ontsloten via een CIP: kaartlocatie en route, type en huidig gebruik van de infrastructuur, een contactpunt.
  • Dat betekent dat van alle relevante objecten van de fysieke infrastructuur de specificaties ontsloten moeten worden vanuit de verschillende systemen en in één systeem moeten worden samengebracht.
  • Uitzondering van beschikbaar stellen van informatie over objecten: met het oog op veiligheid, volksgezondheid of de openbare veiligheid, of om redenen van vertrouwelijkheid of handels- en bedrijfsgeheimen, technische ongeschiktheid, disproportionele informatieplicht.

3. Coördinatie civiele werken: alleen relevant voor ondergrondse netwerken = glasvezelkabel (graafwerkzaamheden)

Art. 5, Coördinatie civiele werken

Art. 6, Info over geplande civiele werken in CIP beschikbaar maken

Wordt:

  • Voldoen aan verzoek om civiele werken te coördineren (met inbegrip van kostenverdeling), dus verplichting om in overleg te gaan als er een verzoek komt. Uitzondering voor civiele werken met beperkte omvang (waarde, grootte duur);
  • Aankondiging geplande civiele werken moet ook via CIP digitaal beschikbaar worden gemaakt. Met informatie over kaartlocatie en typen werken, aard van de werkzaamheden, startdatum en duur, geraamde datum voor indiening vergunningen en informatieloket. Uitgezonderd zijn civiele werken vanwege veiligheidsredenen, volksgezondheid en vertrouwelijkheid en werken met beperkte omvang. Volgens deze verordening moeten netbeheerders hier ook aan voldoen.

4. Vergunningen en doorgangsrechten

Art. 7, Voorwaarden, procedures vergunningen en doorgangsrechten: info via CIP, behandeling

Art. 8, Geen lex silencio positivo maar uitzonderingsvoorwaarden

Art. 9, Vergunningvrijstelling civiele werken

Wordt:

  • Alle vergunningen voor kabels, leidingen, antennes moeten in een CIP kunnen worden aangevraagd en de status van de aanvraag moet in het CIP kunnen worden ingezien. Dat betekent dat ook voor instemmingsbesluiten een CIP moet komen. Dit hoeft niet 1 landelijk CIP voor alle gemeenten te zijn, maar is minimaal 1 CIP in elke gemeente. Mogelijk bestaat dit al, indien huidig systeem (bv. MOOR) voor instemmingsbesluiten voldoet aan CIP-vereisten cf. artikel 7 GIA.
  • Vergunningvrijstelling voor civiele werken van beperkte omvang, beperkte technische verbeteringen.

5. Aanpassing Bbl m.b.t. fysieke binnenhuisinfra

Art. 10, Eisen nieuwbouw en vergunningplichtige verbouw: glasvezelklaar

Art. 11, Toegang tot fysieke binnenhuisinfra

Wordt:

  • Glasvezelklaar/glasvezelbekabeling i.p.v. klaar voor communicatienetwerk met hoge snelheid. Geldt voor nieuwbouw en ingrijpende vergunningplichtige renovatie.

Interviews en oproep!

Cebeon is momenteel bezig met het interviewen van gemeenten om inzicht te krijgen wat de impact is. Voor hen is best lastig de juist persoon te vinden, omdat de onderwerpen binnen een gemeente bij meerdere afdelingen kan zitten. Dit kan zelfs bij een Omgevingsdienst zijn ondergebracht.

Samen met de VNG heeft GPKL een werkgroep van gemeenten. We zoeken naar gemeenten die zich wellicht al meer in de materie heeft verdiept, dan hebben we jouw inbreng hard nodig.

Deel deze informatie binnen je organisatie en voor vragen mag je deze altijd mailen naar info@gpkl.nl