Gelderland en Overijssel gunnen laadpalencontract aan Vattenfall

Vattenfall InCharge heeft de aanbesteding gewonnen voor het plaatsen van minimaal 4.000 publieke laadpalen de komende drie jaar in de provincies Gelderland en Overijssel. De groei van het aantal publieke laadpunten blijft de laatste jaren achter bij de groei van het aantal elektrische auto’s.

De aanbesteding is uitgevoerd in nauwe samenwerking tussen gemeenten en provincies, melden betrokken partijen. De samenwerking moet het proces van plaatsing van laadpalen in de openbare ruimte versnellen want “het vraagt ook veel tijd en expertise”, aldus wethouder Harry Scholten van Hof van Twente in een persbericht van de provincies. Vooralsnog doen 67 gemeenten mee met het project, op een totaal van 77 gemeenten in Gelderland en Overijssel samen. Andere gemeenten kunnen zich later aansluiten.

Vattenfall InCharge zal de laadpalen plaatsen op basis van zowel aanvragen van particulieren die een elektrische wagen aanschaffen, alsook op basis van een model van Royal Haskoning DHV dat proactief de toekomstige laadbehoefte in een woonwijk probeert vast te stellen. Het idee is dat daardoor in veel gevallen de laadpaal er al staat voordat de aanvraag van een particulier binnenkomt. Het model moet ook netbeheerders helpen “met het beheersen van de netwerkcapaciteit”, aldus Vattenfall.

Particulieren kunnen vanaf 15 maart aanvragen indienen voor de plaatsing van een laadpaal in hun buurt. In juli begint Vattenfall met de plaatsing. Het is de bedoeling dat Vattenfall de laadpalen uitrolt in een tempo van zo’n 1.300 per jaar de komende drie jaar. Over drie jaar moeten er “minimaal” 4.000 laadpalen zijn geïnstalleerd.

Vattenfall InCharge plaatst nu “exclusief” de publieke laadpalen in vier van de twaalf provincies in Nederland, noteert het bedrijf, dat mogelijkheden ziet in meer provincies. “We zijn ervan overtuigd dat de combinatie van slim en snel plaatsen ook interessant is voor andere gebieden”, stelt Alied Wessels Boer, manager public sector bij Vattenfall InCharge.

Groei laadpalen blijft achter

De laatste cijfers van de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO) laten zien dat de groei van het aantal publieke laadpunten achterblijft bij de groei van het aantal elektrische auto’s. Terwijl er in 2017 één publiek laadpunt was per 3,5 elektrische auto, moet dat laadpunt eind 2021 gedeeld worden door 4,5 elektrische wagens – zie de grafiek hieronder. Let wel, in deze cijfers zijn privé oplaadpunten op bijvoorbeeld een eigen oprit niet meegeteld. Eind 2020 stelde Enpuls, de toenmalige dochteronderneming van netwerkbedrijf Enexis, al in een Nationale Laaddrukanalyse dat het aantal publieke laadpalen te langzaam groeit.

In de tussentijd versnelt de groei van het aantal volledig elektrische auto’s. Het afgelopen jaar kwamen er 70.000 bij, waardoor er nu krap 250.000 elektrische wagens rondrijden op de Nederlandse wegen.

Volledig elektrische personenwagens winnen snel aan populariteit

De absolute aantallen volledig elektrische (BEV) en plug-in hybride (PHEV) personenwagens op

31 december van het genoemde jaar. In de rechteras deze aantallen als percentage van het totaal aantal personenwagens in Nederland.

Bron: Energeia, 18 februari 2022