De problemen en uitdagingen rond glasvezel

Op 23 oktober zond Nieuwsuur een item uit over de uitvoering van de uitrol van glasvezel, waarin ook GPKL figureerde. De aanleiding was een graafschade, bij aanleg van glasvezel, in Maastricht waarbij een gasleiding wed geraakt. De graafploeg dichtte het gat met plakband en gooide de sleuf dicht. Uiteraard bleef het gas uitstromen, wat gelukkig op tijd werd ontdekt. Volgens de netbeheerders energie gebeurt dit regelmatig, waarbij het wachten is op een ontploffing.

Nieuwsuur dook hierin en constateerde dat voornamelijk buitenlandse werknemers de aanleg van glasvezel uitvoeren. Zij zijn de Nederlandse taal niet machtig, werken onder hoge druk in weer en wind en maken lange dagen. Dit gaat ten koste van de kwaliteit en veiligheid.

Belangen gemeenten

Gemeenten hebben, als eigenaar van de openbare grond, een belang bij het graven hierin, deze zijn:

  • Voorkomen van hinder doordat woningen en bedrijven geen water, elektra of data hebben én dat de straat langer op blijft;
  • Bevorderen veiligheid door het voorkomen van onveilige situaties, door én bij een schade;
  • Voorkomen faalkosten, aan een schade gaat meestal een fout aan vooraf. Voor een gemeente is schade aan elke asset onacceptabel, niet alleen kabels en leidingen maar ook schade aan bomen!
  • Herstel van de sleuf met de bedekking in de oude staat.

Veiligheid opnemen in vergunningen/instemmingsbesluiten

Om het belang een plek te geven mogen gemeenten ook volgens de Telecommunicatiewet eisen stellen aan de veiligheid en openbare orde in hun instemmingsbesluiten. Volgens de WIBON moeten de KLIC-documenten op het werk aanwezig zijn. Dit heeft echter geen nut als niemand deze kan lezen of begrijpen. De punten geven hier invulling aan:

  1. Medewerkers moeten aantoonbaar veiligheidsinstructies hebben gevolgd, aangepast op het taalbegrip van de medewerkers, bijvoorbeeld: meertalig/ pictogrammen etc.;
  2. Op het werk is altijd iemand aanwezig die Nederlands spreekt en leest. Hij/zij kent de kern van de WIBON/CROW500 en handelt bij problemen.

Gemeentelijke procedures sluiten niet altijd goed op elkaar aan, gevolg belemmerende ligging, meer faalkosten en hinder. Toezicht van zowel gemeenten als de telecomprovider helpt bij een snelle en ongestoorde uitvoering. Helaas is het aantal toezichthouders niet overal op orde.

Plaats een reactie